Unified Comms inspireret af IKEA

Firstcom, en skandinavisk virksomhed, begyndte at udvikle et cloud-baseret PBX-system allerede i 2005. Deres filosofi var at bruge skandinavisk stil til at skabe en samlet kommunikationsløsning, der havde rene linjer, ingen rod eller unødvendige detaljer og var en fryd for øjet. Samtidig ønskede de, at produktet skulle være funktionelt og nemt at bruge. Fokus var på brugervenlighed, at lave et værktøj, der var intuitivt og matchede den måde, folk arbejder på.


Som Per Heideby og Jon Schøpzinsky, de tidlige designere af Unified comms-produktet sagde, “vi besluttede, at for at opfylde vores kriterier skulle vi lave et produkt med en grafisk brugergrænseflade til oprettelse af IVR’er og bruge tekst til tale til meddelelser med et rummeligt layout med friske farver. Vi ønskede også, at produktet skulle være nemt at sætte op og komme i gang. Vi ville være IKEA for forenede kommunikationer.” Produktet var beregnet til at tilbyde en bred vifte af funktioner, og derfor fik det navnet “Universet”.


I 2013 blev Firstcom købt af et britisk firma, VoIP.co.uk, og Firstcom Europe blev født. Det ekspanderede gennem Europa til Tyskland, Polen, Sverige samt foretog yderligere opkøb i Danmark og Storbritannien. Der var i alt 8 opkøb på 6 år, og i dag har Firstcom Europe nu en voksende årlig omsætning på mere end £35 mio. Christian Bleakley, CEO for Firstcom Europe, bemærkede, at “at være en del af en europæisk virksomhed har givet os alle mulighed for at lære af vores erfaringer i forskellige lande. Danmark og Sverige plejer at være førende med hensyn til markedsudvikling. At lære af dem hjælper os med produktdesign og markedsindsigt.”


I Storbritannien har Firstcom Europe et partnerprogram, der giver betydelige fordele for forhandlere. Ifølge Partner Channel Director, Chris Walters, “Vores unified comms-produkt er fantastisk at demonstrere, hvor kunderne er glade for, hvor nemt det er at bruge og imponeret over enkeltheden af ​​opgaver, såsom at lave ændringer til IVR. Vi oplever, at vores churn rate er meget lav, da når kunderne først har vores produkt, har de en tendens til at kunne lide det og holde deres forretning med vores partnere.


“Vores mantra er: giv værdi til kunderne, skab indtægter til partnere, giv god salgssupport.” “For at skille sig ud skal forhandlere demonstrere, hvordan de kan tilføje værdi til en kundes forretning. Vores erfaring er, at for at klare sig godt, skal en forhandler være i stand til at demonstrere funktioner, der oversættes som relevante fordele. Men det handler ikke kun om funktioner, en løsningsudbyder skal lave produkter, der er intuitive og nemme at bruge.


Firstcoms opfattelse er, at pandemien ikke blot har fremskyndet marchen mod forenet kommunikation, den har ændret den måde, vi arbejder på for altid. I dag står kanalen over for udfordringen med at levere ikke bare et telefonsystem, men også video, fax, instant messaging, taleopkald og samarbejdsværktøjer. Snart vil næsten alle forbinde deres computer, mobil og faste håndsæt sammen for at bruge alle disse funktioner. Dette kombineret med evnen til at arbejde næsten overalt, gør unified comms ikke kun til et overbevisende produkt, men et, der er kommet for at blive.


Ifølge Bleakley “når folk begynder at kunne lide og bruge funktioner, bliver det umuligt at tage dem væk. Hvis man tænker på udviklingen af ​​mobiltelefonen. Vi forventer nu, at vores telefoner har kameraer. Det har fuldstændig ændret måden, vi tager billeder på. Så det vil være med samlet kommunikation.


“Vores udviklingsteam er stadig baseret i Danmark og forbliver forpligtet til idealerne fra vores tidlige designere…om at hjælpe virksomheder og mennesker med at kommunikere i skyen, dele tanker, ideer og information”



Hvorfor ikke anmode om en demonstration af Universe i dag?