Efter nogens beretning fortæller Christian Bleakleys besværgelse som semi-professionel rugby league-spiller, der også var ubesejret som amatørbokser og senere slog kræften, om en mand, der havde til hensigt at vinde – og som Firstcom Europe Chief Executive gælder den samme vilje til at få succes i spadefulde.
Firstcom Europe er vokset fra en årlig omsætning på £2,5 millioner i 2013 til £31 millioner i 2020 og har nu 13 kontorer, mere end 190 ansatte og mere end 14.000 kunder. “Vi forventer at nå £35 millioner i år,” sagde Bleakley. “Ekspansionen har hovedsageligt været drevet af opkøb med en vis organisk vækst gennem konvertering af lokale PBX’er til cloud-baserede unified comms. I en overskuelig fremtid er det sådan, vi vil fortsætte med at vokse. Vores største mulighed er at vinde på SMV-markedet, når ISDN-slukningen nærmer sig.”
Bleakley øger sin konverteringsstrategi og planlægger at arbejde med flere forhandlerpartnere, efterhånden som markedet skifter til skyen. “Vi vil styrke vores positioner i Storbritannien, Tyskland og Skandinavien, hvilket er blevet muliggjort af Kartesias investering,” tilføjede han. “Vi har en god historie at fortælle, så brandpromovering er en af vores hovedprioriteter, da vi skærper vores fokus på skymigrering og forbedrer vores produkt, så det er mere velegnet til hjemmearbejdere.”
Bleakley lægger især vægt på skandinaviske virksomheder som et vejviser til at hjælpe med at forudsige fremtiden for andre markeder, da de har tendens til at være mere udviklede. “Væksten i samarbejde, mobilens rolle og behovet for fjernarbejde er tre af de vigtigste tendenser, vi holder øje med,” tilføjede Bleakley. “Dette vil påvirke alle dele af kanalen, men for os betyder det, at vi skal udvikle produkter og funktioner, der er klar til denne udvikling. Konverteringen af vores kunder
Efter nogens beretning fortæller Christian Bleakleys besværgelse som semi-professionel rugby league-spiller, der også var ubesejret som amatørbokser og senere slog kræften, om en mand, der havde til hensigt at vinde – og som Firstcom Europe Chief Executive gælder den samme vilje til at få succes i spadefuls har drevet en samlet kommunikationsplatform siden 2005. I 2014 og 2016 købte vi to tyske virksomheder, Teleforte og Citec.
Telesis i Storbritannien blev købt i 2018.
“Denne udvidelse var kun mulig som et resultat af investeringerne foretaget af Oakfield Capital Partners og Beechbrook Capital. Vi sikrede også finansiering fra Kartesia i løbet af 2020. Hver af disse begivenheder var vendepunkter for virksomheden. Vi er blevet mere integrerede i løbet af de sidste to år som gruppe, både hvad angår branding og måden, vores landedrift arbejder sammen på. Vores ejerskabsstruktur er blevet enklere, og vi har omstruktureret vores arbejdsstyrke.”
Firstcom Europe købte Telesis i december 2018. Virksomheden blev etableret i 2008 af Bleakley og fik markant løft af sit transformerende opkøb af Digital Telecom Airtime i 2018. Rationalet bag Telesis’ opkøb af den Bolton-baserede kommunikationsudbyder var, at markedet bevæger sig mere i retning af abonnementsbaserede cloud-tjenester såsom hostede PABX- og SIP-kanaler, og at serviceforslaget ved at gå sammen vil blive udvidet og forbedret. Firstcom Europe startede livet i 2004 med troen på, at der ville ske et skift mod IP-baseret telefoni og kommunikation i fremtiden.
Det var tidlige dage for VoIP, SIP og endda bredbånd. “Vores tankegang udviklede sig, og vi så muligheder i cloud-baseret unified communications,” forklarede Bleakley. ”I 2013 blev Firstcom i Danmark købt. Det havde været fra on-premises til cloud er blevet et stort fokus, og Universe, vores unified comms platform, er blevet udviklet internt i Danmark for at tilbyde en bredere vifte af tjenester.”
Vores største mulighed er at vinde på SMV-markedet, da ISDN-slukningen nærmer sig internationale kommunikationsløsninger til erhvervsmarkedet i fem europæiske lande – Storbritannien, Tyskland, Danmark, Sverige og Polen. Vores målmarked er SMV-sektoren, til hvem vi leverer cloud-baserede unified comms-produkter og andre tjenester, der giver kunderne mulighed for at kommunikere med den enhed, de selv vælger – mobil, computer eller fastnetlinje,” sagde Bleakley. “Produktet tillader kommunikation via tale, video, skærmdeling eller beskeder. “Vi skal også være opmærksomme på virkningen af 5G og det kærlighedsforhold, vi alle har med mobiltelefoner. Derfor forventer jeg, at unified comms i stigende grad bliver drevet af mobile enheder. Nye måder at samarbejde på vil udvikle sig, som vil gøre fjernarbejde mere bekvemt og produktivt. ”Vi leder altid efter muligheder på dette område. Vores branche er inde i en spændende periode.
Arbejdets karakter og placering er ved at blive transformeret, den måde, folk kommunikerer på, ændrer sig, og der udvikles nye produkter, som vil ændre vores liv for altid. “Derfor er mit råd til forhandlere at blive one-stop shop for kunderne. På et tidspunkt var det muligt at være teleselskabet, den interne kommunikationsudbyder eller computerleverandøren. De dage er for længst forbi. Så sørg for, at du er i stand til at levere løsninger på tværs af telekommunikation, intern kommunikation og hardwareforsyning. Bliv den pålidelige partner, der sælger løsninger, ikke råvarer, og som lytter til deres kunder. Det er sådan, jeg ser markedet udvikle sig.”
Et øjeblik med Christian Bleakley…
Role models: My parents. They taught me to work harder than anyone else.
What talent do you wish you had? To speak multiple languages.
What was your first job in comms? At Britannia Communications as a telesales executive. I then developed a maintenance subscription model and a sales plan. Eight years later I became Operations Director.
What do you fear most? Running out of time. Life is short.
Best piece of advice you have been given: Don’t be the smartest person in the room, be the hardest working.
If you weren’t in the ICT industry what would you be doing? A role in sport: Coaching or running a network of gyms.
Your main strength and what could you work on? I am determined and read people well, but tend to be over critical of myself and could be more patient at times.
One example of something you have overcome: Beating cancer.
Biggest career achievement: To raise funds in a pandemic, restructure the company ownership and organisation, increase EBITDA and employ extra staff.
The hardest decision you made last year: Furloughing staff during the pandemic.
Name three ideal dinner guests: Muhammad Ali, Robert De Niro, Princess Diana.
Tell us something about yourself we don’t know: I played semi-professional rugby league and was unbeaten as an amateur boxer.
Top tip for resellers: Have a plan, constantly review it, believe in yourself, go for it.